Dialekter

Dialekter
(Bilden från Vemdalsskalet)


Jag har alltid förundrats över detta med dialekter! Och jag har alltid varit stolt över min lilla lilla härjedalska dialekt. Tyvärr så hör jag mig själv prata och hör att det bara blir med mer och mer göteborgsdialekt.
Jag har alltid älskat att lyssna på människor som pratat just härjedalska men tyvärr så är jag rädd att snart kommer det bara att pratas "Rikssvenska" då de som fortfarande pratar dialekt blir färre och färre.
Nåja - göteborgarna behöver ju knappast vara oroliga...

Har hittat två länkar; en med Vemdals-dialekt och en med Kärna-dialekt (Kärna ligger alldeles utanför Kungälv)
Ni kan ju jämföra själv vilken ni tycker klingar vackrast.... Min farmor pratar precis som "den äldre kvinnan från Vemdalen"

På sidorna kan ni även söka och hitta dialekter från hela Sverige -vilken tycker ni är finast?

http://swedia.ling.umu.se/Gotaland/Bohuslan/Karna/ow.html

 

http://swedia.ling.umu.se/Norrland/Harjedalen/Vemdalen/ow.html



 


Kommentarer
Postat av: Tina

Tjena tjejen, long time no see... =)

Läste nåt inlägg du skrivit om tonårstiden med fyllegrejer etc etc etc i all oändlighet...hahaha. Gymnasietiden var ju en sån tid också om jag inte minns fel!

Hoppas allt är bra med dig. Befinner mig i Östergötland själv och har det gott.

Kasta iväg ett mail om du känner för det...

Kram från Hogdals-Tina!

2006-09-28 @ 14:58:35
Postat av: Anonym

Men Tina - jag tänkte på dig här om dagen bara! Japp, mail kommer!!! Kram

2006-09-28 @ 16:16:34
Postat av: Tina

Spooky. Men faktum är ju att det brukar vara sådär- man tänker på nån som i sin tur stöter på en av en ren tillfällighet...livet är fantastiskt! \o/

2006-10-01 @ 10:09:09
Postat av: Kattis

TINA - VAD HAR DU FÖR MAILADRESS???? (Kan inte se det på bloggen...) Jag har [email protected] KRAM

2006-10-02 @ 21:35:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback