Medelålder

Det slog mig häromdagen att jag snart blir en medelålders kvinna.
Jag fyller 30 i november.
Har hitills inte haft minsta tillskymmelse till ålderkris, men det slog mig att när man är 30 så är man ju rätt vuxen...
Jag har Volvo, vovve, fast förhållande sedan 6 år, ett jobb jag trivs med och vänner jag blir lycklig av. Men medelåldern, det skrämmer mig lite....
Jay Z sa en gång att "30 is the new 20...." och jag är beredd att hålla med.
När våra föräldrar var 30 hade de stora barn och var väldigt vuxna, i dag lever många 30-åringar som om de fortfarande var 20. Jag känner mig till viss del rätt vuxen. Jag har ett bra jobb jag trivs med och vill fortsätta med, jag kanske föredrar trevliga middagar med god mat och dryck tillsammans med vänner än hångla med okända och festa helg efter helg på någon halvtaskig krog.
Jag är rätt trygg i mig själv, jag har en familj jag älskar och jag är trygg i mitt förhållande. Men medelålder, det skrämmer mig faktiskt...
Jag inser att man får kämpa för att se fräsch ut på morgonen, jordens dragningskraft påverkar kroppen på flera sätt, håret får en knepiga små tunna slingor och små fina rynkor börjar synas runt ögonen. Jag hävdar givetvis att det är skratt-rynkor.
Ett annat exempel var när jag i helgen provade bikini inför den stundande Kina-resan. Den var så minimal så minimal. Hela rumpan visades. Det passar på en liten nätt 20-åring, men inte på en ja, 30 årig kvinna. Trots att jag gärna vill ha de små fina bikinisarna... Kan man ha 3-kantsbikin när man är 30 eller måste man ha bikini med byglar bara för att?
Jag kan ta att kroppen inte längre är vad den var när man var 18 men jag vill inte bli medelålder, jag vill inte att folk ska säga "kolla där går den där medelålders kvinnan" - Någon som har ett tips?


.




Kommentarer
Postat av: Hellen

Ha alltid mössa på dig, det drar ner åldern rejält. Jag brukar få åka på halvbiljett på stadsbussarna, och hur gammal ska man vara då, typ 16! Annars tycker jag faktiskt att vi blir snyggare med åldern, så ta åldrandet med ro(kanjagsägasomharnågramånaderkvartillsjaggårövertill"andrasidan").
Kram H

2007-08-14 @ 13:12:45
Postat av: Jempan

Klart du kan ha trekantsbikini på dig!
Jag tycker också att vi blir snyggare ju äldre vi blir, vem vill vara 20 igen?! inte jag iaf..usch o fy vilken ångsest. Nä jag har hellre några skrattrynkor o hängrumpa :)
Kram från jempan- somblir30årom8månader

2007-08-14 @ 13:27:57
Postat av: Anna-Karin Bohlin

Hahaha! Har du hamnat i en kris Kattis? Jag har inte haft en kris än. Tycker det är härligt att bli äldre, snart 37 år, trots att jag tror att jag är 20 ibland(nostalgi). Har mognat til det bättre och accepterar mig som jag är fast jag har 10 kilos övervikt och gråa slingor.
Ha det gott.
Kram// Anna-Karin

Postat av: Jonas

Jag har redan haft en ålderskris. Det var när jag fyllde 25. Hur ska det gå nästa sommar då när 30 är siffran för mig. Huvva. Och Jempa, JAG vill vara 20 igen. Satan va gött.
Ngt tips till dig Kattis har jag väl inte direkt angående medelålderskvinnokomplexet, du är ju ändå så söt som du är så.

2007-08-14 @ 19:57:26
URL: http://www.jonaswestberg.com
Postat av: Morsan Ella

tänker just på att i min au-pairfamilj i Belgien var frun 32 och mannen 33 (å tänk sicka åldersnojor de hade)- så det är väl dags att skaffa sej en liten slav nu då - när man uppnått "medelåldern"?! Annars är det ju alltid gött att visa leg på systemet - särskilt om man har barnvagnen med sig...Jag gillar att vara en "ung" morsa!

2007-08-14 @ 23:53:47
Postat av: Hellen

Åh du Ella, vi tyckte ju A-K och Mackan var asgamla på den tiden...:)
Där nere var det ju ett väldigt könsstereotypt-samhälle med kvinnor som satt sig i en beroendeposition (var stressasde och verkligen ville hålla sig snygga och smala för att inte männen skulle lämna dem, för vem skulle försörja dem då?)medan männen klappade sig på magen, mellan jojo-bantningarna, och tyckte att pondusen ökade.
Tur att tiderna förändras...!!?

2007-08-15 @ 09:03:17
URL: http://helenahagberg.blogspot.com
Postat av: Kattis

Åh vad ni är härliga!!!! Jag är inte rädd för att bli gammal men jag tycker att det känns otäckt att bli kallad för medelålders kvinna och jag skulle inte heller vilja vara 20 år igen... Tack alla ni för att ni finns! Och Jonas, du är också söt! Fast Hell Yeah vad jag skulle vilja ha en fjortisfylla igen!!!!!!! När, var, hur???

2007-08-15 @ 10:24:43
URL: http://www.kattisv.blogg.se
Postat av: Hellen

Fjortisfylla med en "kluns" om vem som ska hångla med "han som sitter där borta"...haha

2007-08-15 @ 15:58:49
URL: http://helenahagberg.blogspot.com
Postat av: Tina

Fjortisfyllor är vardagsmat för mig numera. Eller helgmat i alla fall. Kan inte riktigt begränsa mig, dricker som för 30 kilo sen. "Mmm, ett glas rött...tar ett till. Och ett till. Oj då, tetran går åt lätt nuförtiden". Känns befriande under tiden, men inte dagen efter. Eftersom man är nästan 30 blir ångesten för fjortisfyllan mycket, mycket värre än när man faktiskt var fjortis. Kontentan av detta: fjortisfyllor löser inget. Inget.
Kram på er!

2007-08-16 @ 10:55:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback